پایش . عیب یابی و نگهداری موتور دیزل

پایش و نگهداری موتورهای دیزل شامل بررسی دوره‌ای سیستم‌های سوخت‌رسانی، الکتریکی، خنک‌کننده و روغن‌کاری برای شناسایی و رفع مشکلات پیش از وقوع خرابی‌های جدی است. عیب‌یابی با مشاهده علائم ظاهری مانند رنگ دود موتور، گوش دادن به صداهای غیرعادی، بررسی فشار سوخت و دمای موتور انجام می‌شود. 

 

پایش و نگهداری دوره‌ای

 

این اقدامات پیشگیرانه به جلوگیری از خرابی‌های بزرگ کمک می‌کند. 

 

سیستم سوخت‌رسانی:

 

بررسی سطح سوخت، فیلترها، خطوط سوخت و انژکتورها برای اطمینان از گرفتگی یا نشتی. 

 

سیستم الکتریکی:

 

بررسی کابل‌ها، اتصالات و باتری برای اطمینان از سالم بودن و شارژ شدن مناسب. 

 

سیستم خنک‌کننده:

 

بررسی سطح آب رادیاتور و ضدیخ، شستشوی رادیاتور و اطمینان از عملکرد صحیح واترپمپ و ترموستات. 

 

سیستم روغن‌کاری:

 

بررسی سطح و کیفیت روغن موتور. 

 

عیب‌یابی رایج

 

با مشاهده علائم و انجام بررسی‌های زیر می‌توانید مشکلات را شناسایی کنید. 

 

دود سیاه از اگزوز:

 

نشان‌دهنده مشکل در سیستم سوخت‌رسانی است. راه‌حل شامل کاهش میزان سوخت تزریقی، بررسی و تمیز کردن انژکتورها، و تمیز کردن فیلتر هوا یا محفظه احتراق است. 

 

روشن نشدن موتور:

 

ابتدا سیستم سوخت را بررسی کنید. از وجود سوخت کافی اطمینان حاصل کنید، فیلترها را چک کنید و مسیر سوخت‌رسانی را برای گرفتگی بررسی نمایید. 

 

عملکرد نامنظم موتور:

 

ممکن است مشکل از پمپ سه گوش، رگولاتور، فنر رگولاتور یا انژکتورها باشد. 

 

صدای کوبش از موتور:

 

رینگ‌ها، کف پیستون‌ها، دمای موتور و وضعیت روغن‌کاری را بررسی کنید. 

 

افزایش بیش از حد دمای موتور:

 

این مشکل خطرناک است. ضدیخ و واترپمپ را سرویس کنید و رادیاتور را با محلول‌های مخصوص شستشو دهید. 

 

ابزار کمکی

 

برای عیب‌یابی دقیق‌تر می‌توانید از ابزارهای تست مانند تستر باتری، ترمومتر (برای اندازه‌گیری دما) و فلوک‌متر استفاده کنید. 

موتور دیزل چیست؟

موتور دیزل نوعی موتور احتراق داخلی است که به جای شمع، با فشرده‌سازی شدید هوا و افزایش دمای آن، سوخت (گازوئیل) را مشتعل می‌کند. این موتورها به دلیل راندمان بالا، گشتاور زیاد، دوام بالا و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتورهای بنزینی، در خودروهای سنگین، تجهیزات کشاورزی، ژنراتورها و ماشین‌آلات صنعتی کاربرد فراوانی دارند.

 

 

نحوه کار موتور دیزل

 

موتورهای دیزل معمولاً چهار مرحله‌ای هستند: 

 

1. مکش:

 

پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند و مخلوط هوا را به داخل سیلندر می‌کشد. 

 

2. تراکم:

 

پیستون بالا می‌آید و هوا را به شدت فشرده می‌کند. این فشردگی باعث افزایش چشمگیر دمای هوا در محفظه احتراق می‌شود. 

 

3. احتراق (انفجار):

 

سوخت دیزل به درون هوای بسیار داغ تزریق می‌شود. حرارت بالا باعث اشتعال خودبخودی و انفجار سوخت می‌شود. 

 

4. تخلیه:

 

انفجار، پیستون را به سمت پایین پرتاب کرده و باعث چرخش میل‌لنگ می‌گردد. پس از آن، سوپاپ خروجی باز شده و گازهای حاصل از احتراق خارج می‌شوند. 

 

مزایای موتور دیزل

 

راندمان بالا:

 

انرژی بیشتری از سوخت استخراج می‌کند و مصرف سوخت کمتری دارد. 

 

گشتاور بالا:

 

برای کشیدن بارهای سنگین و ماشین‌آلات صنعتی مناسب است. 

 

دوام و طول عمر:

 

دارای ساختار مقاوم و قطعات مستحکمی است که طول عمر بالایی دارد. 

 

ایمنی بیشتر:

 

سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر اشتعال‌پذیر است و خطر آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد. 

 

مناسب برای شرایط سخت:

 

در دماهای بالا و محیط‌های پر گرد و غبار، عملکرد پایداری دارد. 

 

معایب موتور دیزل

 

هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا:

 

به دلیل پیچیدگی فنی و اصطکاک زیاد، هزینه تعمیر و نگهداری آن بالاست. 

 

عملکرد ضعیف در هوای سرد:

 

در دماهای پایین، عملکرد موتور ممکن است با مشکل مواجه شود. 

 

کاربردها 

 

خودروهای سنگین: کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و تجهیزات راه‌آهن.

 

ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی: تراکتورها، لودرها، و تجهیزات معدنی.

 

ژنراتورهای برق: برای تولید برق در کاربردهای صنعتی و اضطراری.

تعویض روغن دیزل ژنراتور

تعویض روغن دیزل ژنراتور

 

 

 

تعویض روغن دیزل ژنراتور به چه صورت است؟ مراحل و نحوه تعویض روغن مولدهای برق چیست؟ همان طور که می دانید روغن موتور مهم ترین عامل در حفظ کارکرد موتور دیزل است. تعویض به موقع روغن موتور و استفاده از روغن مرغوب، ضامن حفظ طول عمر مفید موتور دیزل شما خواهد بود.

شما می توانید عملیات تعویض و سرویس روغن و فیلتر دیزل ژنراتور خود را با خیال آسوده به کارشناسان باتجربه فروشگاه جهان پرکینز نوین بسپارید. اما در صورتی که تمایل دارید روغن دیزل ژنراتور خود را شخصا تعویض نمایید توصیه های فنی ما به شما بر اساس تجربیات گذشته و دستورالعمل های استاندارد به شما به شرح زیر خواهد بود.

 

دستورالعمل های استاندارد تعویض روغن دیزل ژنراتور

 

 

 

تهیه وسایل کار و تجهیزات استاندارد

 

توجه به گرانروی روغن دیزل ژنراتور

 

تعویض فیلتر روغن

 

آماده کردن دیزل ژنراتور

 

تخلیه روغن کهنه و باز کردن فیلتر

 

بستن فیلتر جدید و پر کردن روغن دستگاه

 

روشن کردن دیزل ژنراتور

 

تمهید وسایل کار و تجهیزات

 

 

ابتدا نیاز است روغن مورد نیاز خود را تهیه فرمایید. اکیدا توصیه می کنیم از روغن مخصوص دیزل که به روغن های توربو دیزل معروف هستند استفاده نمایید. روغن های توربودیزل بهران و ایرانول گزینه های مناسبی هستند که تفاوت قیمت چندانی با هم ندارند.

در صورتی که میخواهید  روغن خارجی تهیه کنید، بهتر است از کیفیت آن مطمئن شوید.  اگر روغن را از قبل برای دیزل ژنراتور‌خود تهیه نموده اید و میخواهید کارشناس ما عملیات سرویس و تعویض روغن را انجام دهد، مسئولیت کیفیت روغن را خود شما عهده دار شوید.

امکان تشخیص کیفیت روغن توسط کارشناس بدون استفاده از تجهیزات ازمایشگاهی وجود ندارد. بنابراین از هیچ کارشناسی انتظار نداشته باشید با مشاهده ظاهر روغن یا تست دستی یا بو کشیدن روغن درباره کیفیت آن اعلام نظر کند. کیفیت روغن تنها پس از آزمایش در آزمایشگاه مشخص می شود. هر اظهار نظری در مورد کیفیت روغن از طریق مشاهده یا لمس روغن ولو توسط یک شخص حرفه ای ولو قدیمی کار باشد یا این که مورد اعتماد شما باشد اعتبار علمی ندارد. هزینه تعمیرات و لوازم یدکی موتور دیزل قابل توجه است، ریسک نکنید و در صورتی که از کیفیت روغن مطمئن نیستید از روغن های معتبر استفاده کنید.

 

گرانروی مناسب روغن دیزل ژنراتور

 

 

هر برندی را میخواهید انتخاب نمایید ولی توصیه ما به شما برای غلظت روغن این است که در فصل سرما یا در مناطق سردسیر از روغن با گرانروی (ویسکوزیته) پایین مانند 10w30  یا 15W30 و در فصل گرما یا مناطق گرمسیر، از روغن با گرانروی بالا مانند 15W40 یا در شرایط خیلی گرم از روغن 20W50 استفاده نمایید.

اگر حجم کارتل موتور دیزل شما در دفترچه راهنمای آن دکر نشده و یا به دفترچه راهنمای اپراتور دیزل ژنراتور خود دسترسی ندارید، با مراجعه به صفحه محصولات دیزل ژنراتور ما به تمام اطلاعات دیزل ژنراتور خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

 

تعویض فیلتر روغن

 

 

چنانچه تمایل دارید با تعویض روغن، فیلتر روغن دیزل ژنراتور خود را نیز تعویض نمایید حتما از فیلترهای اصلی یا دست کم فیلتر مرغوب استفاده نمایید. در صورتی که مدل فیلتر دیزل ژنراتور خود را نمی دانید، استخراج شماره فنی آن بسیار ساده است. به بدنه بیرونی فیلتر خود مراجعه کنید، در فیلترهای روغن، گازوئیل و سختی گیر یک عدد ۵ تا ۸ رقمی ذکر شده است. معمولا در قسمت بالا یا چپ این کد، عبارت Part Number یا PN درج شده که این عدد همان شماره قطعه فیلتر شما است. این کد را در زمان سفارش فیلتر به فروشنده لوازم یدکی ارائه نمایید.

در صورتی که آچار مخصوص فیلتر ندارید، در زمان سفارش فیلتر، آچار مخصوص فیلتر را نیز سفارش دهید. آچارهای فیلتر دارای دو نوع زنجیری و تسمه ای هستند. بر خلاف اتومبیل ها، معمولا فیلترهای دیزل آچار مخصوص نوع خاصی از دیزل ندارند و همه با یک آچار باز و بسته می شوند.

برای تخلیه روغن دیزل، متناسب با اندازه روغن تخلیه شده به یک ظرف نیاز دارید. وجود یک قیف مناسب هم نیاز به یادآوری ندارد و باید در وسایل شما وجود داشته باشد. اگر مجهز به پمپ مکش روغن هستید، داشتن گالن به تنهایی کافی است. داشتن دستکش مناسب و دستمال مخصوص تمیزکاری هم جای خود دارد.

 

آماده کردن دیزل ژنراتور

 

 

کلید انتقال قدرت (کلید بریکر) را در حالت خاموش قرار دهید و دیزل ژنراتور را روشن نمایید. دیزل ژنراتور حداقل ۱۰ دقیقه روشن باشد. اگر دیزل ژنراتور شما به گرمکن آب مجهز است، به زمان کمتری نیاز خواهید داشت (مثلا حدود ۵ دقیقه)، دیزل ژنراتور را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن دیزل ژنراتور، کلید قطع کن یا فیوز قطع مدار دیزل ژنراتور را نیز خاموش نمایید نمایید تا احتمال روشن شدن دیزل ژنراتور در حین عملیات شما به طور کلی از بین برود. اکنون روغن کارتل را تخلیه نمایید.

 

تخلیه روغن کهنه و باز کردن فیلتر

 

 

اگر روغن را با پمپ مکش روغن تخلیه می نمایید کار شما راحت تر است. اگر پمپ مکش ندارید، یک ظرف متناسب (مثل لگن پلاستیکی یا استانبولی) زیر کارتل دستگاه قرار داده و پیچ کارتل را با احتیاط باز کنید. برای باز کردن پیچ کارتل به آچار متناسب نیاز دارید. آچار فرانسه نیز میتواند به شما کمک کند.

روغن دیزل ژنراتور داغ است، مراقب باشید! اگر می خواهید فیلتر یا فیلترها را نیز تعویض نمایید، پس از پایان کار تخلیه روغن، فیلترهای روغن را به وسیله آچار فیلتر باز کنید. لطفا در نظر داشته باشید که جهت بازشدن فیلترها را درست محاسبه کرده باشید و آنها را در جهت درست بچرخانید. اگر از بالای فیلتر به آن نگاه می کنید باید فیلتر را در جهت راست بچرخانید و اگر از پایین به فیلتر نگاه می کنید باید آن را در جهت چپ بچرخانید.

 

بستن فیلتر جدید و پر کردن روغن دستگاه

 

 

بعد از بازکردن فیلتر ها، فیلترهای جدید را ببندید. پیش از بستن فیلتر، داخل فیلتر را به کمک قیف به صورت کامل با روغن پر نمایید. در صورتی که این کار را نکنید و فیلتر را به صورت خالی روی دستگاه ببندید، ممکن است بخشی از فیلتر روغن به دلیل به تله افتادن هوا از استفاده خارج شود و کار فیلتر ناقص انجام شود. پر کردن فیلتر نو با روغن زمان بر هست و ممکن است حوصله شما را به سر ببرد. بعد از این کار، برای سهولت آب بندی فیلتر، واشر لاستیکی که در بالای فیلتر قرار دارد را با مقداری روغن و با دست خود چرب نمایید.

بعد از این که فیلتر را با روغن پر کردید، فیلتر را به آرامی ببندید. برای این کار فیلتر را در خلاف جهتی که باز کرده بودید بچرخانید و آن را به کمک دست تا آنجا که می توانید سفت کنید. دقت کنید که برای سفت کردن فیلتر از آچار فیلتر استفاده نکنید. پیچ کارتل را ببندید، مراقب باشید که واشر لاستیکی دور پیچ نیفتاده باشد. اگر واشر لاستیکی ندارد، می توانید از نوار تفلون برای عایق کردن استفاده نمایید. برای اضافه کردن روغن به موتور دیزل می توانید از دو قسمت مختلف استفاده کنید. هم درب قالپاق سرسیلندر و هم درب خود کارتل قابلیت باز شدن و اضافه کردن روغن موتور را دارند.

 

نکات مهم در زمان تعویض روغن

 

 

یکی از درپوش ها را باز کنید و روغن جدید را به موتور اضافه نمایید. مراقب باشید حجم روغن کارتل بیشتر از ظرفیت آن نباشد، مخصوصا موتورهای دیزلی ولوو به روغن اضافه حساسیت دارند. حتما توجه داشته باشید که با توجه به ویسکوزیته روغن حداقل یک دقیقه و معمولا حدود سه دقیقه یا حتی بیشتر زمان نیاز است تا روغن داخل موتور به اندازه کافی جابجا شود. مشاهده گیج روغن موتور بلافاصله پس از اضافه کردن روغن باعث بروز خطا می شود. به هر جهت میزان روغن روی گیج نباید از خط حد اکثر آن بیشتر باشد. اگر بیشتر از حد مجاز روعن وارد کارتل شده است، مقدار روغن اضافه را تخلیه نمایید.

 

روشن کردن دیزل ژنراتور

 

 

دستگاه شما آماده روشن شدن است. اگر فکر می کنید فیلتر هوا هم نیاز به بازدید دارد این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، فیوزهای دستگاه را وصل و دستگاه را روشن کنید. بهتر است دیزل ژنراتور پس از روشن شدن و گرم شدن، زیر بار قرار گیرد و حد اکثر بار موجود (البته به اندازه ظرفیت دیزل ژنراتور) روی آن قرار گیرد. علت این کار این است که میخواهیم درجه حرارت دیزل ژنراتور به حد اکثر درجه حرارت ممکن برسد.

وقتی درجه حرارت دیزل ژنراتور به بالای ۹۰ درجه رسید، زمان کنترل نشتی روغن از فیلترهای روغن است. ممکن است پس از داغ شدن موتور دیزل و در نتیجه داغ شدن روغن، در اطراف فیلتر یا فیلترهای روغن نشتی مشاهده کنید. نگران نباشید، در حال کار دیزل ژنراتور، فیلتر را با پارچه کاملا تمیز نمایید و سپس آن را با دست تا حد امکان سفت کنید. دوباره تاکید می کنیم برای سفت کردن فیلتر روغن از آچار فیلتر استفاده نکنید. این کار را آنقدر ادامه بدهید که نشتی روغن کاملا از بین برود.

 عملیات تعویض روغن پایان یافته است، دیزل ژنراتور را خاموش کنید. اگر دیزل ژنراتور شما مصرف اضطراری دارد، برد دستگاه را در حالت اتوماتیک قرار دهید تا آماده روشن شدن در زمان قطع برق شهر باشد، هر گونه آلودگی روغن را از بدنه موتور و شاسی و زمین اطراف یا کف اتاق کاملا تمیز کنید و لطفا در زمان دور ریختن فیلتر و روغن کارکرده و دستمال های استفاده شده نکات زیست محیطی را حتما رعایت فرمایید. از ریختن روغن سوخته در فاضلاب مطلقا خودداری کنید.

 

سخن پایانی

 

 

ممکن است دیزل ژنراور پس از تعویض روغن روشن نشود و یا این که چند ثانیه پس از روشن شدن خاموش شود. این یعنی این که در بخش روانکاری موتور دیزل شما مشکلی وجود دارد. اگر به مانیتور برد کنترل دیزل ژنراتور خود نگاه کنید، خطای روغن را مشاهده خواهید کرد. سطع روغن را کنترل کنید، اگر از سطح نشانگر پایین تر است، به دیزل ژنراتور روغن اضافه نمایید.

اگر سطح روغن تکمیل شد یا تکمیل بود و خطا کماکان برقرار بود، احتمال سنسور روغن دارای ایراد است، بعد از جدا کردن سوکت های سنسور روغن، آن را باز نموده، با تینر یا بنزین شست و شو دهید و دوباره ببندید و دیزل ژنراتور را روشن کنید. اگر خطای روغن از بین نرفت و یا ژنراتور چند ثانیه پس از روشن شدن خاموش شد، با کارشناس فنی تماس بگیرید.

ساخت دیزل ژنراتور چگونه است؟

برای ساخت دیزل ژنراتور به یک موتور دیزلی، یک ژنراتور AC، یک شاسی، یک کلید بریکر، یک برد کنترل و مقداری تجهیزات دیگر از جمله فیوزها، کلیدهای مینیاتوری، سیم برق، نیاز هست. موتور دیزل و ژنراتور ابتدا با هم کوپل شده و پس از کوپل روی شاسی نصب می شود. سپس، کلید انتقال قدرت (کلید بریکر) روی ژنراتور نصب می شود.

در مرحله بعد، تابلو کنترل دیزل ژنراتور که به صورت جداگانه ساخته شده و مجهز به برد کنترلر است بر روی دیزل ژنراتور نصب می شود. در نهایت، عملیات سیم کشی بین موتور دیزل و تابلو کنترل انجام می شود. سپس باتری های دیزل ژنراتور نصب می شود. در نهایت مایعات موتور اضافه می شوند. در انتها دیزل ژنراتور تحت تست کارخانه ای (FAT) قرار می گیرد. به صورت کلی، مراحل ساخت دیزل ژنراتور به ده مرحله تقسیم می شود. جهت آشنایی با نحوه ساخت دیزل ژنراتور تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مراحل ساخت دیزل ژنراتور

 

مرحله اول: کوپل کردن موتور دیزل و ژنراتور

 

مرحله دوم: نصب دیزل ژنراتور کوپل شده روی شاسی

 

مرحله سوم: نصب سیستم انتقال قدرت

 

مرحله چهارم: نصب سیستم کنترل

 

مرحله پنجم:  نصب باتری

 

مرحله ششم:  تکمیل مایعات موتور

 

مرحله هفتم: کنترل کیفیت

 

مرحله هشتم: تست کارخانه

 

مرحله نهم: تحویل به مشتری

 

مرحله دهم: راه اندازی و آموزش

 

 

 

مرحله اول: کوپل کردن موتور دیزل و ژنراتور

 

کوپل به معنی جفت هست و کوپل کردن به معنی متصل کردن دو قطعه به یکدیگر است. این عملیات در الکتروموتورها، جرثقیل ها و … انجام می شود. در صنعت دیزل ژنراتور، کوپله کردن به معنای اتصال موتور دیزل به ژنراتور هست. اما در اصطلاح عامیانه به کل عملیات ساخت دیزل ژنراتور کوپله کردن گفته می شود.

نحوه کوپل کردن به دو دسته: کوپله داخل (منظور مونتاژ شده در داخل کشور) و کوپله فابریک (منظور مونتاژ شده توسط شرکت سازنده یا یک شرکت خارجی) تقسیم می شود. در زمان های قدیم، با توجه به تکنولوژی آن زمان، بیشتر موتورهای دیزلی مجهز به سیستم کلاچ بودند و همچنین بیشتر ژنراتورها دارای شفت بودند. البته هم اکنون نیز دیزل ژنراتورهای شفت دار تولید می شوند و در صنعت به مصارف خاص می رسند.

 ژنراتور بدون شفت

ژنراتور شفت دار

ژنراتورهای شفت دار دارای دو بلبرینگ هستند، یک بلبرینگ در قسمت ابتدا و یک بلبرینگ در قسمت انتهای ژنراتور.

نحوه کوپل ژنراتور به موتور دیزل با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات زیادی کرده است. این ژنراتورهای جدید فقط دارای یک بلبرینگ در قسمت انتهایی هستند. شفت ژنراتور در قسمت سر آزاد است. در نتیجه به چند صفحه گرد فلزی مجهز شده است. این صفحات گرد در زمان کوپل در فلایویل موتور جا گرفته و تثبیت می شوند (ژنراتور بدون شفت).

استاندارد کوپل موتور دیزلی با ژنراتور تابع یک استاندارد آمریکایی به نام اس آ ای مخفف Society of Automotive Engineers است.

 

مرحله دوم: نصب دیزل ژنراتور کوپل شده روی شاسی

 

شاسی دیزل ژنراتور تیارا با رنگ الکترواستاتیک پودری کوره ای پوشیده شده و در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم شده است.

شاسی دیزل ژنراتور مجهز به باک سوخت برای مصرف یک شیفت کاری (معمولا ۸ ساعت) می باشد. همچنین باک سوخت مجهز به درب باک برای سوخت گیری، لوله سوخت رفت و برگشت، نشانگر سطح سوخت و همچنین منفذ زهکش می باشد.

برای جلوگیری از انتقال لرزش دیزل ژنراتور به شاسی از تعداد ۶ عدد لرزه گیر استفاده می شود. به صورت معمول، دو عدد لرزه گیر بین پایه های موتور و شاسی و چهار عدد لرزه گیر بین پایه های ژنراتور و شاسی قرار می گیرد.

در بعضی دیزل ژنراتورها این تعداد بر عکس است. همچنین شاسی مجهز به رک باتری است. در دیزل ژنراتورهای معمولی، باتری (های) دیزل ژنراتور در رک باتری روی شاسی قرار می گیرد. مرحله سوم: نصب سیستم انتقال قدرت

 

برق تولید شده دیزل ژنراتور باید برای مصرف کننده ها آماده شود. به این منظور، یک دستگاه کلید انتقال قدرت روی بدنه ژنراتور یا روی یک سلول برق جداگانه روی شاسی دیزل ژنراتور نصب می شود. سپس کابل های انتقال قدرت از شنت خروجی ژنراتور به کلید انتقال قدرت متصل می شود.

 

مرحله چهارم: نصب سیستم کنترل

 

حساس ترین و فنی ترین مرحله ساخت دیزل ژنراتور نصب سیستم کنترل روی دیزل ژنراتور است. تابلو کنترل به صورت جداگانه ساخته می شوند. این تابلو ها شامل یک برد کنترل میکرو پروسسوری و تعداد اداوت و تجهیزات دیگر از جمله کلیدهای مینیاتوری، فیوزها، رله ها و … است.

به منظور خاموش کردن فوری دیزل ژنراتور در مواقع خطر، یک دستگاه کلید قطع کن اضطراری هم روی تابلو کنترل دیزل ژنراتور نصب می گردد. برای کنترل دیزل ژنراتور نیاز است سیستم کنترل به موتور و ژنراتور متصل شود که شامل یک سری عملیات از جمله سیم کشی است. پس از انجام سیم کشی، برنامه ریزی برد کنترل دیزل ژنراتور انجام می شود.

 

مرحله پنجم: نصب باتری

 

باتری های مناسب دیزل ژنراتور از نظر آمپر روی رک باتری نصب می شود و کابل های باتری در اندازه مناسب بین باتری و سیستم برقی موتور دیزل نصب می گردد.

 

مرحله ششم:  تکمیل مایعات موتور

 

 در این مرحله، مایعات موتور تکمیل می شود. مایعات موتور شامل روغن موتور و همچنین محلول رادیاتور است.

 

مرحله هفتم: کنترل کیفیت

 

در این مرحله تمام مراحل ساخت دیزل ژنراتور با فرآیند ساخت کنترل می شود. برخی پارامترها به صورت چشمی و برخی دیگر توسط دستگاه های اندازه گیری کنترل می شود. چنانچه هر یک از قسمت های دیزل ژنراتور در این مرحله مورد تایید قرار نگیرند، قطعه یا قسمت معیوب تعوض می شود. سپس مراحل کنترل کیفی دوباره انجام می شود.

 

مرحله هشتم: تست در کارخانه

 

در این مرحله دیزل ژنراتور بر اساس ظرفیت تولید برق آ« مورد تست کارخانه ای قرار می گیرد و رفتار دستگاه زیر بارهای مختلف مشاهده می شود و در صورت تایید نتایج تست دیزل ژنراتور اماده تحویل به کارفرمامی شود.

 

 

سخن پایانی

 

 

مراحل مختلفی در ساخت دیزل ژنراتور نقش ایفا می کنند. اما می توان گفت که کوپل کردن موتور دیزل به ژنراتور اصلی ترین بخش در ساخت دیزل ژنراتور است. از سوی دیگر، نصب به تعمیرات تخصصی و تامین قطعات اورجینال نقش مهمی در افزایش راندمان دیزل ژنراتور ایفا می کنند. تیم مهندسی ما کامل ترین و به روزترین اطلاعات فنی مرتبط با دیزل ژنراتور و تابلوهای برق را جمع آوری می نماید. باعث افتخار ماست که دانش فنی تخصصی خود را با شما به اشتراک بگذاریم، لطفا برای مشاوره یا طرح هر گونه سوال فنی تخصصی،  با فروشگاه جهان پرکینز نوین تماس حاصل نمایید.

انواع دیزل ژنراتور و معیار تقسیم بندی آن

دیزل ژنراتورها بر اساس کاربرد، ظرفیت، طراحی و سرعت موتور به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله انواع دیزل ژنراتورها می‌توان به دیزل ژنراتورهای اضطراری، پرایم و دائم اشاره کرد. تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه عملکرد، میزان توان خروجی و مدت زمان کارکرد مداوم است. همچنین، از نظر ظرفیت، دیزل ژنراتورها به کوچک، متوسط و صنعتی تقسیم می‌شوند. از نظر طراحی نیز، دیزل ژنراتورها به انواع باز، کانوپی و کانتینری تقسیم می‌شوند. در نهایت، سرعت موتور دیزل ژنراتورها نیز می‌تواند کم، متوسط و یا بالا باشد.

 

تقسیم‌بندی انواع دیزل ژنراتور:

 

بر اساس کاربرد:

 

اضطراری (Standby): برای مواقع قطع برق شهری و تامین برق اضطراری به کار می‌روند. 

 

پرایم (Prime): برای تامین برق به صورت مداوم در شرایطی که برق شهری وجود ندارد، استفاده می‌شوند. 

 

دائم (Continuous): برای تامین برق به صورت دائم و بدون وقفه در محیط‌هایی که به برق شهری دسترسی ندارند، به کار می‌روند. 

 

بر اساس ظرفیت:

 

کوچک: مصارف خانگی و تجاری سبک (5-50 کیلووات). 

 

متوسط: مصارف تجاری و صنعتی متوسط (50-500 کیلووات). 

 

صنعتی: مصارف صنعتی سنگین و تولید برق برای کارخانجات (500-3000 کیلووات). 

 

بر اساس طراحی:

 

باز (Open): نیاز به اتاق جداگانه برای نصب دارند و عایق صدا ندارند. 

 

کانوپی (Canopy): دارای محفظه ضد صدا هستند و برای استفاده در محیط‌های مختلف مناسبند. 

 

کانتینری: برای استفاده در محیط‌های خشن و شرایط سخت آب و هوایی طراحی شده‌اند. 

 

بر اساس سرعت موتور:

 

سرعت کم: برای کاربردهای سنگین و با توان بالا. 

 

سرعت متوسط: برای کاربردهای صنعتی و تجاری. 

 

سرعت بالا: برای مصارف سبک و قابل حمل. 

 

تفاوت‌های اصلی بین انواع دیزل ژنراتورها:

 

نحوه عملکرد:

 

دیزل ژنراتورهای اضطراری در صورت قطع برق به صورت خودکار روشن می‌شوند، در حالی که دیزل ژنراتورهای پرایم و دائم به صورت مداوم در حال کار هستند. 

 

میزان توان خروجی:

 

دیزل ژنراتورهای صنعتی توان خروجی بسیار بالاتری نسبت به دیزل ژنراتورهای خانگی دارند. 

 

مدت زمان کارکرد مداوم:

 

دیزل ژنراتورهای پرایم و دائم برای کارکرد طولانی مدت طراحی شده‌اند، در حالی که دیزل ژنراتورهای اضطراری برای مدت زمان کوتاه‌تری (در حد چند ساعت) برق تولید می‌کنند. 

 

هزینه:

 

دیزل ژنراتورهای صنعتی معمولاً گران‌تر از دیزل ژنراتورهای خانگی هستند. 

 

میزان صدا:

 

دیزل ژنراتورهای کانوپی و کانتینری نسبت به دیزل ژنراتورهای باز، صدای کمتری تولید می‌کنند. 

انواع لیفتراک ها

لیفتراک‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس منبع تغذیه و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. بر اساس منبع تغذیه، لیفتراک‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: برقی، دیزلی و گازسوز. از نظر کاربرد نیز لیفتراک‌ها به لیفتراک‌های انبارداری، فضای باز، صنعتی سنگین و سردخانه‌ای تقسیم می‌شوند. 

 

انواع لیفتراک بر اساس منبع تغذیه:

 

لیفتراک برقی:

 

از باتری برای تامین نیرو استفاده می‌کنند و برای استفاده در محیط‌های بسته و بدون آلودگی مناسب هستند. 

 

لیفتراک دیزلی:

 

از موتور دیزلی استفاده می‌کنند و برای کارهای سنگین و طولانی‌مدت در محیط‌های باز مناسب هستند. 

 

لیفتراک گازسوز (LPG):

 

از گاز پروپان به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و ترکیبی از مزایای لیفتراک‌های برقی و دیزلی را ارائه می‌دهند. 

 

انواع لیفتراک بر اساس کاربرد:

 

لیفتراک انبارداری:

 

برای کار در انبارها و محیط‌های محدود طراحی شده‌اند و معمولاً دارای ابعاد کوچکتر و شعاع گردش کمتری هستند.

 

لیفتراک فضای باز:

 

برای کار در محیط‌های باز و با مساحت بیشتر مناسب هستند و معمولاً دارای قدرت و توان بالاتری هستند.

 

لیفتراک صنعتی سنگین:

 

برای حمل بارهای بسیار سنگین و در محیط‌های صنعتی طراحی شده‌اند.

 

لیفتراک سردخانه‌ای:

 

برای کار در محیط‌های سرد و یخچالی طراحی شده‌اند و معمولاً دارای عایق‌بندی مناسب هستند. 

 

علاوه بر این دسته‌بندی‌ها، لیفتراک‌ها را می‌توان بر اساس نوع لاستیک (بادی یا توپر)، ظرفیت باربری و برند نیز دسته‌بندی کرد. 

 

 

تاریخچه استارت موتور

تاریخچه استارت موتور به دوران اولیه خودروها برمی‌گردد، زمانی که برای روشن کردن موتور از هندل (اهرم دستی) استفاده می‌شد. بعدها استارت‌های برقی اختراع و جایگزین هندل شدند. اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت ساخته شد و سپس به خودروها راه یافت. «چارلز اف کترینگ» در سال ۱۹۱۱ با اختراع استارت الکتریکی، به طور رسمی آن را جایگزین هندل در خودروها کرد.

 

مراحل تکامل استارت موتور:

 

هندل:

 

در ابتدا، خودروها با استفاده از هندل (اهرم دستی) که به میل‌لنگ موتور متصل می‌شد، روشن می‌شدند. این روش نیاز به نیروی بدنی زیادی داشت و گاهی خطرناک بود. 

 

استارت برقی برای موتورسیکلت:

 

اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت توسط «اچ. جی. داوسینگ» مهندس برق انگلیسی ساخته شد، اما به ثبت نرسید. 

 

استارت برقی برای خودرو:

 

«کلاید جی. کلمن» در سال ۱۹۰۳ اولین استارت برقی برای خودرو را ثبت اختراع کرد. 

 

جایگزینی هندل با استارت برقی:

 

در سال ۱۹۱۱، «چارلز اف. کترینگ» با اختراع استارت الکتریکی، آن را به طور رسمی جایگزین هندل در خودروها کرد. 

 

استارت‌های از پیش درگیر:

 

برای کاهش خرابی دنده‌ها، استارت‌های از پیش درگیر ابداع شدند که در اکثر موتورهای جدید استفاده می‌شوند. 

 

مزایای استارت برقی نسبت به هندل:

 

سهولت استفاده:

 

استارت برقی به راحتی با یک دکمه یا سوئیچ فعال می‌شود و نیاز به نیروی بدنی زیادی ندارد. 

 

ایمنی:

 

استارت برقی خطر آسیب دیدن در اثر برگشت ناگهانی هندل را از بین می‌برد. 

 

قابلیت اطمینان:

 

استارت برقی نسبت به هندل، قابلیت اطمینان بیشتری دارد و کمتر دچار خرابی می‌شود. 

 

رواج استفاده از خودرو برای خانم‌ها:

 

با اختراع استارت برقی، استفاده از خودرو برای خانم‌ها نیز رواج بیشتری یافت. 

 

 

دیزل ژنراتور چیست ؟

دیزل ژنراتور چیست؟

 

دیزل ژنراتور یک سیستم تولید برق قابل اعتماد است که در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه به وسیله سوخت دیزل کار می‌کند و می‌تواند برق مورد نیاز برای تأمین انرژی تجهیزات و دستگاه‌ها را تولید کند. دیزل ژنراتورها معمولاً در مکان‌هایی که دسترسی به برق شبکه‌ای محدود است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجزای دیزل ژنراتور شامل موتور دیزل، ژنراتور، سیستم سوخت‌رسانی، سیستم خنک‌کننده، و سیستم کنترل هستند. هر یک از این اجزا نقش مهمی در عملکرد کلی دستگاه ایفا می‌کنند.

موتور دیزل به عنوان قلب دیزل ژنراتور عمل می‌کند، که با احتراق سوخت دیزل، انرژی مکانیکی تولید می‌کند. ژنراتور سپس این انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. به علاوه، سیستم سوخت‌رسانی مسئول تأمین سوخت مورد نیاز موتور است، در حالی که سیستم خنک‌کننده دما را در محدوده مجاز نگه می‌دارد. سیستم کنترل نیز به مانیتورینگ و تنظیم عملکرد دیزل ژنراتور کمک می‌کند.

 

نحوه کار دیزل ژنراتور

 

نحوه کار دیزل ژنراتور به سادگی قابل توضیح است. این دستگاه ابتدا سوخت دیزل را از مخزن سوخت خود دریافت می‌کند. سپس، موتور دیزل با استفاده از احتراق سوخت، انرژی مکانیکی تولید می‌کند. این انرژی مکانیکی به ژنراتور منتقل می‌شود، که وظیفه آن تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. ژنراتور به وسیله یک میدان مغناطیسی و حرکت چرخش، برق تولید می‌کند.

برای جلوگیری از داغ شدن موتور، سیستم خنک‌کننده به کار می‌رود که معمولاً شامل رادیاتور و پمپ آب است. این سیستم دما را کنترل می‌کند و از آسیب به اجزای داخلی جلوگیری می‌کند. همچنین، سیستم کنترل به مانیتورینگ عملکرد دستگاه کمک می‌کند و در صورت بروز مشکل، آن را تشخیص می‌دهد.

در صورت بروز مشکل در قسمت موتور دیزل ژنراتور در این راستا فروشگاه جهان پرکینز نوین میتواند به شما در خصوص تعمیرات و نگهداری و تامین قطعات یدکی دیزل ژنراتور کمک قابل توجهی داشته باشد و همراه شما همکاران و مشتریان عزیز باشد

انواع واترپمپ موتور پرکینز

واتر پمپ موتور پرکینز یا همان پمپ آب  موتور پرکینز که فقط در موتورهای آب خنک وجود دارد و وظیفه اصلی آن خنک نگاه داشتن موتور است که خود دارای یک فشار و دبی مختص موتور و ژنراتور پرکینز با توان های مختلف خود است. واتر پمپ ها در مسیر رادیاتور و خود موتور قرار می گیرند و با مکندگی خود موجب پاشش آب به درون جدارهای موتور می شوند. پمپ های موتور پرکینز دارای مارک های مختلف اصلی و فیک در بازار می باشد.راددیزل وارد کننده و تامین کننده  اصلی  دیزل ژنراتور پرکینز و لوازم یدکی دیزل ژنراتور در ایران میباشد

 

فروش واتر پمپ دیزل ژنراتور پرکینز

 

فروش انواع پمپ آب دیزل ژنراتور پرکینز و لوازم یدکی پرکینز در فروشگاه جهان پرکینز نوین با مناسب ترین قیمت جهت سفارش محصول با کارشناسان واحد ژنراتور تماس بگیرید.

 

وظیفه پمپ آب موتور پرکینز چیست؟

 

وظیفه پمپ آب موتور Perkins این است آب درون موتور را به گردش درمی آورد و موجب خنک کردن اجزاء موتور و سیلندر می شود.

 

علت خراب شدن پمپ آب دیزل ژنراتور پرکینز چیست؟

 

واتر پمپ ها دارای یک پروانه ی محرک آب هستند که مایع خنک‌کننده را به سمت اجزای موتور هدایت می کند.

 

درصورتی که آب یا مایع خنک‌کننده به صورت کامل و با سرعت متداول خود در درون موتور نگردد موجب داغی موتور می شود.

 

واتر پمپ Perkins یکی از لوازم یدکی دیزل ژنراتور پرکینز (لوازم دیزل ژنراتور می باشد که خراب شدن آن صدمات جبران ناپذیری به دیزل ژنراتور وارد می کند).

 

 قیمت واتر پمپ موتور پرکینز

 

قیمت واتر پمپ موتور پرکینز به مدل دیزل ژنراتور و همچنین کشور تولید کننده دیزل ژنراتور و همچنین به میزان درجه کیفیت این محصول بستگی دارد جهت اطلاع از قیمت این محصول با کارشناسان واحد فروش تماس بگیرید.

مشخصات موتور پرکینز ۶ سیلندر و موتور پرکینز ۴ سیلندر

موتورهای پرکینز ۶ سیلندر و ۴ سیلندر از نظر تعداد سیلندر، قدرت، گشتاور و مصرف سوخت با یکدیگر تفاوت دارند. موتورهای ۶ سیلندر به طور کلی قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای ۴ سیلندر تولید می‌کنند، اما در مقابل، مصرف سوخت بالاتری نیز دارند. 

 

تفاوت های کلیدی:

 

تعداد سیلندر:

 

موتورهای ۴ سیلندر دارای ۴ سیلندر و موتورهای ۶ سیلندر دارای ۶ سیلندر هستند.

 

قدرت و گشتاور:

 

موتورهای ۶ سیلندر معمولاً قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای ۴ سیلندر تولید می‌کنند. این به دلیل این است که در موتور ۶ سیلندر، سوخت و هوا در حجم بیشتری با هم ترکیب شده و انفجار قوی تری ایجاد می‌شود که نیروی بیشتری تولید می‌کند.

 

مصرف سوخت:

 

به دلیل تولید قدرت بیشتر، موتورهای ۶ سیلندر به طور کلی مصرف سوخت بیشتری نسبت به موتورهای ۴ سیلندر دارند.

 

کاربرد:

 

موتورهای ۴ سیلندر معمولاً در کاربردهای سبک تر مانند خودروهای سواری و ماشین آلات سبک استفاده می‌شوند. موتورهای ۶ سیلندر در کاربردهای سنگین تر مانند کامیون ها، تراکتورها و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

هزینه:

 

موتورهای ۶ سیلندر به دلیل پیچیدگی بیشتر، معمولاً گرانتر از موتورهای ۴ سیلندر هستند. 

 

مزایای موتور ۶ سیلندر نسبت به ۴ سیلندر:

 

قدرت و گشتاور بیشتر, عملکرد روان تر, طول عمر بیشتر (به طور کلی).

 

مزایای موتور ۴ سیلندر نسبت به ۶ سیلندر:

 

مصرف سوخت کمتر, هزینه کمتر, سبک تر.

 

 

آدرس:

تهران خیابان امیرکبیر،خیابان سعدی جدید،بلوک 3 غربی ،پاساژچراغ برق ،نیم طبقه فروشگاه جهان پرکینز نوین

تلفن تماس:

33968840-33968841

تلفن همراه:

09126307671-09123253539

فروشگاه جهان پرکینز با فعالیت در زمینه تامین قطعات

> انواع موتورهای دیزلی

.موتور پرکینز . موتور لوول . موتور تلک

>انواع لیفتراک ها

. لیفتراک سهند . لیفتراک بالکانکار . لیفتراک کوماتسو . لیفتراک تویوتا . لیفتراک سپاهان . لیفتراک کلارک . لیفتراک هایستر . لیفتراک دوو و...

>انواع کامیونت ها

. کامیونت بادسان . کامیونت فوتون . کامیونت الوند . کامیونت آذرخش

>انواع تراکتور ها

. تراکتور فرگوسن . تراکتور سام . تراکتور والترا . تراکتور رومانی و...

>انواع بیلبکهو

. بیلبکهو سنوپارس . بیلبکهو نیوهلند و...