پیستون یک قطعه استوانهای شکل است که در داخل سیلندر موتور حرکت رفت و برگشتی دارد و وظیفه اصلی آن تبدیل انرژی حاصل از احتراق سوخت به حرکت مکانیکی است. این قطعه با کمک شاتون به میللنگ متصل میشود و با حرکت بالا و پایین خود، باعث چرخش میللنگ و در نهایت حرکت خودرو میشود.
اجزای اصلی پیستون:
تاج پیستون:
قسمت بالایی پیستون که در معرض احتراق قرار دارد و وظیفه تحمل فشار ناشی از انفجار سوخت را دارد.
دامن پیستون:
قسمت استوانهای پیستون که در داخل سیلندر حرکت میکند.
رینگ پیستون:
حلقههایی که در شیارهای پیستون قرار میگیرند و وظیفه آببندی سیلندر و جلوگیری از نشت مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارند.
گژنپین:
پینی که پیستون را به شاتون متصل میکند.
سوراخ گژنپین:
سوراخی در پیستون که محل قرارگیری گژنپین است.
شیارهای رینگ پیستون:
شیارهایی که رینگهای پیستون در آنها قرار میگیرند.
نحوه عملکرد پیستون:
در موتورهای احتراق داخلی، پیستون در داخل سیلندر حرکت میکند و با بالا و پایین رفتن، مراحل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه را انجام میدهد.
1. مکش:
پیستون با حرکت به سمت پایین، باعث ایجاد خلاء در سیلندر میشود و مخلوط سوخت و هوا را به داخل سیلندر میکشد.
2. تراکم:
پیستون با حرکت به سمت بالا، مخلوط سوخت و هوا را فشرده میکند.
3. احتراق:
در اثر جرقه شمع (در موتور بنزینی) یا احتراق خود به خود (در موتور دیزلی)، مخلوط سوخت و هوا مشتعل میشود و با انفجار، پیستون را به سمت پایین هل میدهد.
4. تخلیه:
پیستون با حرکت به سمت بالا، گازهای حاصل از احتراق را از سیلندر خارج میکند.
نقش پیستون در موتور:
پیستون نقش حیاتی در عملکرد موتور دارد و بدون آن، موتور نمیتواند کار کند. وظایف اصلی پیستون عبارتند از:
تبدیل انرژی:
پیستون انرژی حاصل از احتراق سوخت را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند.
ایجاد فشار:
پیستون با حرکت خود، فشار لازم برای احتراق سوخت و حرکت خودرو را فراهم میکند.
آببندی سیلندر:
رینگهای پیستون با آببندی سیلندر، از نشت مخلوط سوخت و هوا جلوگیری میکنند.
انتقال نیرو:
پیستون با کمک شاتون، نیروی حاصل از احتراق را به میللنگ منتقل میکند.
انواع پیستون:
پیستونها از نظر جنس و ساختار انواع مختلفی دارند، از جمله:
پیستونهای آلومینیومی:
سبکتر و رسانای حرارتی بهتری نسبت به پیستونهای چدنی دارند و در موتورهای مدرن کاربرد بیشتری دارند.
پیستونهای چدنی:
مقاومتر و ارزانتر هستند، اما وزن بیشتری دارند.
پیستونهای دو زمانه:
در موتورهای دو زمانه کاربرد دارند و طراحی متفاوتی نسبت به پیستونهای چهار زمانه دارند. درمجموع پیستون یکی از مهم ترین اجزای موتور دیزل و خودرو هست و عملکرد صحیح آن برای عملکرد بهینه موتور و خودرو ضروری است.
پیستون موتور پرکینز سری 400 قطر پیستون 84 میلیمتر میباشد
آدرس:
تهران خیابان امیرکبیر،خیابان سعدی جدید،بلوک 3 غربی ،پاساژچراغ برق ،نیم طبقه فروشگاه جهان پرکینز نوین
تلفن تماس:
33968840-33968841
تلفن همراه:
09126307671-09123253539
فروشگاه جهان پرکینز با فعالیت در زمینه تامین قطعات
> انواع موتورهای دیزلی
.موتور پرکینز . موتور لوول . موتور تلک
>انواع لیفتراک ها
. لیفتراک سهند . لیفتراک بالکانکار . لیفتراک کوماتسو . لیفتراک تویوتا . لیفتراک سپاهان . لیفتراک کلارک . لیفتراک هایستر . لیفتراک دوو و...
>انواع کامیونت ها
. کامیونت بادسان . کامیونت فوتون . کامیونت الوند . کامیونت آذرخش
>انواع تراکتور ها
. تراکتور فرگوسن . تراکتور سام . تراکتور والترا . تراکتور رومانی و...
>انواع بیلبکهو
. بیلبکهو سنوپارس . بیلبکهو نیوهلند و...